‘Vragen stellen is de essentie van vernieuwen’

12 juni 2020

Presenteer je een idee, en vindt iedereen het meteen goed? Dan is het waarschijnlijk niet nieuw. Volgens innovatiespecialist Rob Adams is de reden daarachter dat we van nature helemaal niet van vernieuwing houden. In veel organisaties is er dan ook geen sprake van vernieuwing, maar van verbetering. Adams: ‘Verbeteren is voor veel mensen ook al innovatie.’

Tijdens zijn webinar op de Dag van de Hospitality 16 juni gaat Adams dieper in op het fenomeen vernieuwen versus verbeteren en breekt hij een lans voor échte vernieuwing. Want dat is wat er volgens hem veel te weinig wordt toegepast. ‘Je ziet dat er in het bedrijfsleven meer verbeteraars dan vernieuwers in de directie belanden en de bestaande manier van denken en werken in stand wordt gehouden. Dat komt doordat veel mensen moeite hebben met vernieuwing. Ze worden doodziek van mensen die continu vragen stellen. Maar dat is wel de essentie van vernieuwing.’

Waarom doen we het zo?

Volgens Adams is er een levensgroot verschil tussen vernieuwen en verbeteren. ‘Als je gaat verbeteren zeg je feitelijk dat het bestaande model, de bestaande manier van werken en je diensten en producten goed zijn. Bij vernieuwen durf je je af te vragen of het bestaande model is verouderd of aan vernieuwing toe is. Je begint met een wit vel en dat is wezenlijk anders. Je daagt het bestaande model uit en gaat vragen stellen zoals: ‘Waarom doen we het zo en hoezo kan het niet anders?’

Vernieuwing wordt vaak gezien als een creatief proces, maar is dat niet. Adams: ‘Je moet goed kunnen analyseren en spotten waar de pijnen zitten die je wilt oplossen. Daarbij is het belangrijk om vragen te stellen en voorzichtig te zijn met meningen. Juist door het stellen van vragen worden pijnen zichtbaar. Er wordt vaak te weinig tijd besteed aan een goede analyse. Dat is jammer. Einstein zei ooit: ‘Als ik een uur heb om een probleem op te lossen, dan zou ik vijfenvijftig minuten besteden aan het probleem en vijf minuten aan de oplossing.’

Op zoek naar de haaienbeet

Tijdens het webinar legt Adams de verschillen tussen verbeteren en vernieuwen bloot, geeft hij tips hoe verbeteraars en vernieuwers met elkaar kunnen samenwerken en legt hij uit waarom je beter géén businesscase ophangt aan een vernieuwingstraject. ‘Een nieuwe dienst, product of werkwijze ontwikkelen, is onvoorspelbaar. Businesscases zijn als het gaat om vernieuwen daarom vaak niet meer dan gebakken lucht.’

Het belangrijkste doel van het nadenken over vernieuwen en verbeteren? Volgens de Chief Expedition Officer van Six Fingers is dat inzicht krijgen in wat wel en wat niet werkt bij het ontwerpen van toekomstbestendige oplossingen. Een avontuur dat wat hem betreft begint bij de zoektocht naar de haaienbeet. ‘Onder de noemer innovatie bestrijden we nog veel te vaak de muggenbeet, terwijl het natuurlijk gaat om de haaienbeet’, aldus Adams.

New Call-to-action

Terugkijken: de eerste editie van de "Dag van de Hospitality":

Kijk of luister het webinar terug Sluiten