Overtref uw hospitality-verwachtingen in 2020

16 januari 2020

Uw gasten welkom heten, hun dag verrijken en een fantastische beleving bezorgen? Dat doet u door te verrassen en te inspireren. Met deze tips overtreft u de verwachtingen van uw bezoekers.

Oprechte gastvrijheid

De X-factor bij de echte, oprechte en authentieke hospitality specialist? Empathie. Het empathisch vermogen van een servicemedewerker, manager of directie bepaalt het succes van de gastvrijheid. Oftewel, de menselijke factor in gastvrijheid is hét element wat de meeste impact heeft op de bezoekbeleving. Een emotie of gebaar op het juiste moment, contact maken met je gast; excellent gastheerschap is authentiek, je moet oprecht geïnteresseerd zijn in de ander en een persoon je volledige aandacht kunnen geven. De uitdaging voor 2020? De juiste mens op de juiste plek. Zorg ervoor dat medewerkers houden van hun vak en geplaatst worden op een functie die aansluit bij zijn of haar kernkwaliteiten.

Protective host

Gasten een beleving meegeven, tegemoetkomen aan hun wensen nog voordat ze deze hebben uitgesproken. De rol van receptionist verandert. Niet langer zit deze passief achter een balie, steeds vaker vervult de gastheer of -vrouw een actieve en proactieve rol. Ze ontvangen gasten staand en zoeken interactie met bezoekers. De trend voor de jaren ’20 is dat receptiemedewerkers een breder takenpakket krijgen waarin ze een centrale positie innemen op het gebied van service, informatie en facility- en hospitalitytaken. Samen met de inzet van nieuwe technologieën en de trend van een verbreding naar integraal entreemanagement betekent dat dat er tal van nieuwe ontvangstconcepten mogelijk zijn. Wat past bij uw organisatie?

High Tech with a human touch

De inzet van nieuwe technologieën verrijkt de bezoekbeleving en stelt receptionisten in staat te excelleren in hun werk. Wel is het belangrijk de balans tussen techniek en mens niet uit het oog te verliezen. Lieten we ons in de jaren ‘90 leiden door de technologische vooruitgang, in 2020 zijn we op het punt beland dat we ons realiseren dat techniek de mens ondersteunt in zijn functioneren. Technologie in de hospitality is geen trend, maar een continu proces. Klantherkenning, voorkeuren, veiligheid, procesversnelling en data helpen u dichter bij de gast te staan. Maar onthoud: de uiteindelijke keuze ligt bij uw bezoeker. Kiest hij voor meer persoonlijk contact of voor de snelheid van de technologie? De behoefte van uw gast is leidend.

Werken aan een topbeleving

Het bieden van een fijne en passende bezoekbeleving is een trend die in 2020 doorzet. Een goede bezoekbeleving is van grote toegevoegde waarde voor uw organisatie. Toch bestaat een hospitality-ervaring niet alleen uit de interactie met en de hartelijkheid van de receptionist. Alles wat we waarnemen, zien, ruiken, voelen, horen of proeven speelt een rol. Het is dan ook belangrijk om rekening te houden met de zintuiglijke waarneming van uw gasten. Organisaties die inspelen op de zintuigen zijn beter in staat de bezoekbeleving te beïnvloeden. Tip: besteed aandacht aan uw omgeving. Investeren in mooie koffiekopjes, een fijne geur, lekkere koffie en comfortabel meubilair verdient zichzelf terug.

New Call-to-action

Terugkijken: de eerste editie van de "Dag van de Hospitality":

Kijk of luister het webinar terug Sluiten