Online trainen in digitale gastvrijheid

21 januari 2021

In 90 minuten leren hoe je online een professionele en gastvrije indruk maakt? Met de nieuwe online training Digitale Gastvrijheid investeert Welkom! in de digitale toekomst. ‘Ook op de digitale snelweg is er ruimte voor oprechte gastvrijheid en verbinding’, aldus hospitalityspecialist Ursula Buiteman.

Tijdens de lockdown, maar ook daarna wordt online gastvrijheid belangrijker, voorspelt Buiteman. Nu al kondigen bedrijven en organisaties aan om ook na de coronacrisis te streven naar een mix van thuis en op kantoor werken. Zo maakte Unilever begin januari bekend dat haar werknemers nooit meer fulltime op kantoor zullen zijn.

New Call-to-action

Online ontmoeten

Hoewel uit onderzoek blijkt dat de productiviteit niet onder het thuiswerken lijdt, kan er als het gaat om gastvrijheid en professionaliteit online nog een flinke slag worden gemaakt, zegt Buiteman. Bijvoorbeeld als het gaat om online ontmoeten en vergaderen. Maar ook als het gaat om het maken van verbinding met collega’s en klanten en het maken van een professionele, gastvrije indruk.

‘Investeerden we voor de coronacrisis in de juiste bezoekbeleving op kantoor, nu is het steeds vaker de bedoeling dat mensen vanuit hun werkkamer thuis professionaliteit uitstralen. Dat vereist vaardigheden. En hoewel we tijdens de eerste lockdown met creativiteit een heel eind kwamen, weten we dat we met meer kennis over regels en etiquette op het gebied van online communicatie de beleving enorm kunnen verbeteren.’

Digitale communicatie

De Online Training digitale gastvrijheid is kort en krachtig en volgens Buiteman geschikt voor iedereen die regelmatig werkt met digitale communicatiemiddelen. ‘Denk aan mensen die meer uit live meetings willen halen en/of mensen die onzeker zijn over hun online presentatie. Daarnaast is de training interessant voor iedereen die op zoek is naar meer informatie over online etiquette en/of tools. Bijvoorbeeld om een gestroomlijnde online bijeenkomst op te zetten of een webinar te organiseren.’

Deelnemers gaan in een kleine groep met de trainers aan de slag. Op het programma staan diverse thema’s waaronder het voorbereiden van een online meeting, de uitnodiging, het maken van afspraken, de ontvangst, ondersteunende middelen en communicatie. Buiteman: ‘Hoe licht je bijvoorbeeld non-verbaal je verhaal toe. Hoeveel mimiek gebruik je? Op welk moment mag je een spreker onderbreken en hoe hou je het tempo tijdens een vergadering op peil? Tijdens de training kunnen deelnemers oefenen en leren van elkaar.’

Persoonlijke verbinding

‘Een belangrijk aspect waar we in deze training stil bij staan is persoonlijke verbinding’, zegt Buiteman. Hoe toon je jezelf gastvrij in een digitale wereld? Hoe maak je ondanks de fysieke beperkingen contact met elkaar? Juist in een digitale wereld is verbinding een belangrijk aspect. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat mensen even kunnen landen in een nieuwe vergadering? En hoe houd je als organisator de aandacht vast?’

‘Wil je alles leren over online etiquette dan is negentig minuten natuurlijk veel te kort’, vervolgt ze. ‘Dit is de basis. Na afloop beheersen deelnemers de beginselen van digitale gastvrijheid, kennen ze de do’s en de dont’s en de tips en de tricks. In een eventuele verdiepingsmodule is het mogelijk om dieper in te gaan op de stof. Deze stellen we specifiek samen voor individuele bedrijven en organisaties. Tijdens deze trainingen staan ook de visie en een passende bezoekbeleving centraal.’

Digitale gastvrijheid onderdeel van de toekomst

Buiteman ziet digitale hospitality niet als ‘het nieuwe normaal’. Wel is ze ervan overtuigd dat online ontmoeten ook na de coronacrisis actueel blijft. ‘Het is onderdeel van een toekomst waarin technologie een grote vlucht heeft genomen. Het is aan ons als specialisten in bezoekbeleving hier een begeleidende rol in te spelen.’

New Call-to-action

Gastvrij én veilig: lees er alles over in onze whitepaper "GastVeiligheid":

Download de whitepaper Sluiten