Kun je gastvrijheid en veiligheid combineren?

19 juni 2013

Als organisatie wil je je gasten goed ontvangen. Maar een warm welkom moet niet ten koste gaan van de veiligheid in je bedrijf. Kun je een gastvrije ontvangst en veiligheid wel combineren?

Wat voegt hospitality toe aan mijn bedrijf?

Veel bedrijven staan voor de uitdaging zich te onderscheiden van de concurrentie. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, zeker wanneer de producten en diensten niet wezenlijk anders zijn. Beleving is een aspect waarmee je je als organisatie wel anders kunt onderscheiden. Een gastheer of -vrouw, oftewel een host past perfect in deze ontwikkeling.

Kan een receptionist wel ongewenste bezoekers buiten de deur houden?

Als organisatie kun je de taken van een beveiligingsbeambte en receptiemedewerker heel goed combineren in één host-functie. Het één hoeft namelijk geen afbreuk te doen aan het andere. Door vernieuwde technische oplossingen en innovatie op het gebied van videobewaking kan de host bij de receptie perfect in de gaten houden wat er in en rond het gebouw gebeurt. Het verplichte rondje door het kantoor hoeft dan ook niet meer zo vaak gemaakt te worden of kan anders worden ingevuld.

Hoe zet je een host optimaal in?

Met een host geef je je organisatie een gezicht. Een gastheer of gastvrouw is vaak de eerste ‘menselijke’ kennismaking van een klant met je organisatie. Hij of zij verzorgt een warme ontvangst, geeft persoonlijke aandacht en biedt een helpende hand bij de receptie. Om een host optimaal in je organisatie in te zetten is het van groot belang dat hij voldoende kennis heeft van de organisatie. Een host vertegenwoordigt immers een stuk cultuur van je organisatie. Het is dan ook belangrijk dat de host tot op zekere hoogte weet wat er speelt en ook kennis heeft van de interne bedrijfscultuur.

Gastvrij én veilig: lees er alles over in onze whitepaper "GastVeiligheid":

Download de whitepaper Sluiten