Hospitality en eerste hulp: een checklist

17 december 2019

Het wordt buiten steeds kouder, de wegen zijn sneller glad en mensen zijn verkouden of grieperig. De kans is groter dat hospitalitymedewerkers te maken krijgen met ongelukjes en kwaaltjes bij collega’s en bezoekers. Wat moeten zij weten en kunnen? Wat hoort er in de verbanddoos?

Bedrijfshulpverlening

Een gastheer en/of gastvrouw staat er niet alleen voor. Elk bedrijf moet zorgen dat er bedrijfshulpverlening (BHV) is. BHV’ers zorgen voor eerste hulp, ontruiming bij brand en andere calamiteiten. Zij kunnen reanimeren en (kleine) brandjes blussen. Natuurlijk is het ideaal als een BHV’er onderdeel uitmaakt van het hospitalityteam, maar écht nodig is het niet. Als de bedrijfshulpverlening maar bereikbaar en snel ter plaatse is.

Pleister plakken

‘Kleine’ ongelukjes kunnen hospitalitymedewerkers in de regel prima zelf aan. Bijvoorbeeld het plakken van een pleister op een kleine wond. Wel is het goed om te weten dat er regels zijn verbonden aan het verstrekken van medicatie. Voor veel pijnstillers geldt een registratieplicht. Zelfs het aanbieden van paracetamol, een vrij verkrijgbaar geneesmiddel, kan problemen geven. Je kunt immers niet weten of iemand er allergisch voor is. Veel bedrijven hanteren daarom de richtlijn dat ze ook dit medicijn niet verstrekken.

Kalm blijven

Doordat het aandeel ouderen in de samenleving toeneemt, worden receptionistes vaker geconfronteerd met valpartijen en/of kwetsbare mensen. Het is belangrijk om daar als hospitalityorganisatie op te anticiperen en beleid te maken. Stel dat iemand op straat gevallen is en binnenkomt met een grote wond. Dan is de eerste richtlijn: blijf kalm. Stel het slachtoffer gerust. De volgende stap is het roepen of bellen van de bedrijfshulpverlener(s). Zij zijn getraind en weten wat ze moeten doen.

Een BHV’er kan snel inschatten of hij of zij het slachtoffer zelf kan behandelen met bijvoorbeeld een snelverband of dat er professionele hulp nodig is. Als het ernstig is, belt de BHV’er 112. Ook daarna zijn hospitalitymedewerkers nodig. De ambulance moet worden opgewacht en/of er moeten deuren worden opengezet. Volg altijd de instructies van de BHV’er op.

EHBO-koffer

Gelukkig komen ernstige situaties maar weinig voor. Maar als u voor een goede ontvangst wilt zorgen, is het wel goed om daarop voorbereid te zijn. Het is dus belangrijk dat medewerkers weten hoe ze contact kunnen opnemen met een BHV’er. Daarnaast is belangrijk dat mensen weten waar de verbanddoos ligt en wat daarin moet zitten. In de basis bevat een EHBO-koffer in ieder geval:

  • Een schaar
  • Wondpleisters
  • Kleefpleister
  • Steriele kompressen (ook niet-verklevend)
  • Snelverband
  • Een rol elastisch verband
  • Een pincet
  • Een tekentang
  • Wegwerphandschoenen
  • Een mitella
  • Ontsmettingsmiddel

Dit is de basis en niet de volledige lijst. De volledige richtlijn van Het Oranje Kruis leest u hier.

Het soort bedrijf maakt voor de inhoud van de EHBO-koffer natuurlijk wel uit. Een bedrijf in de industrie of sport heeft andere items nodig dan een kantoorpand of kinderopvang. Hier kunt u daar meer informatie over vinden.

Helpen kan altijd

Ook al ben je geen EHBO’er of BHV’er, helpen kan altijd. Het belangrijkste is dat medewerkers:

  • kalm blijven;
  • weten hoe ze de bedrijfshulpverleners kunt bereiken;
  • weten waar de verbandtrommel is.

Als u meer wilt weten over EHBO of Bedrijfshulpverlening ga dan naar het Oranje Kruis of kijk op het ARBO-portaal van de rijksoverheid.

New Call-to-action