Hoe spreekt u uw bezoekers aan?

09 augustus 2019

Tutoyeren of vousvoyeren? Terwijl de een het verschrikkelijk vindt om met ‘u’ te worden aangesproken zal een ander het niet waarderen als er ongevraagd ‘je’ wordt gezegd. Hoe ga je daarmee om in hospitality?

De afgelopen decennia zijn omgangsvormen losser geworden. U wordt minder vaak gebruikt en een zinnetje als ‘Mag ik ‘je’ zeggen?’ vaker achterwege gelaten. Steeds meer organisaties spreken hun klanten en bezoekers op hun websites aan aan met ‘je’ en ‘jij’.

Bezoekers aanspreken

Worstelt u met de vraag hoe u bezoekers en klanten aanspreekt? In real life of op de website? Dan bent u niet de enige. Het wegebben van de beleefde vorm heeft een nadeel, stelt Hanny Vermaas die in het verleden onderzoek deed naar het gebruik van u. Het wordt minder duidelijk tegen wie je ‘u’ moet zeggen en wie juist liever ‘je’ heeft.

Niet meer van deze tijd

Zeggen we over een tijdje alleen nog maar je? Uit recent onderzoek dat Quest door onderzoeksbureau Multiscope liet uitvoeren onder 1003 Nederlanders van achttien jaar of ouder blijkt dat dat niet zo’n vaart zal lopen. Slechts zes procent van de ondervraagden gaf aan tegen niemand u te zeggen omdat het niet meer van deze tijd zou zijn.

Hogere status

Sterker nog, u zeggen is behoorlijk populair. Vier op de vijf Nederlanders spreken senioren aan met u en maar liefst twee derde kiest voor het vousvoyeren van mensen die ze niet kennen. Weinig mensen gaven aan ‘je’ te zeggen tegen mensen met een hogere status. Terwijl er toch veel mensen zijn die bijvoorbeeld hun baas tutoyeren.

Personeelsadvertenties

Ook in juridische kringen is het gebruik van u nog zeer gebruikelijk. Roel Vismans, hoogleraar Nederlands aan de Univerity of Sheffield onderzocht het gebruik van aanspreekvormen in personeelsadvertenties. ‘In de juridische sector zie je in functiebeschrijvingen nauwelijks ‘je’ of ‘jij’. In de ICT zie je bijna alleen maar ‘je’.’ Word je aangenomen, dan zal je in de juridische tak waarschijnlijk vaker ‘u’ horen dan in de computerwereld’, zegt hij in een interview met Quest.

Veilige optie

Hoewel uit het onderzoek blijkt dat u zeggen nog steeds de veiligste optie is, zijn er oudere mensen die het vreselijk vinden als je ‘u’ zegt. Dat benadrukt dat ze oud zijn. Ook zijn er veel internetprofessionals die vinden dat je – in elk geval online – het beste je en jij kunt zeggen. Gebruik van de beleefdheidsvorm zou volgens sommigen zelfs klanten kunnen kosten.

Geen goed of fout

Toch is dat misschien wat kort door de bocht. Belangrijk is het om te beseffen dat er geen goed of fout bestaat en dat de online wereld een andere is dan offline wereld. Kiezen voor een tussenweg kan ook. Zo sprak Jeroen Pauw zijn gasten Victoria Koblenko en minister Carola Schouten in dezelfde uitzending aan met respectievelijk ‘je’ en ‘u’. Uiteindelijk gaat het erom wat past bij uw klanten en bezoekers, de uitstraling van uw organisatie én wat het meest effectief is.

New Call-to-action