Gastvrijheid kent geen grenzen

15 december 2017

Terugblikken, vooruitkijken en medewerkers in het zonnetje zetten. De jaarwisseling is hét moment voor ‘medewerker van het jaar’ verkiezingen. Welkom! vroeg Jan-Willem Deen - in 2017 verkozen tot medewerker van het jaar van het Spaarne Gasthuis - naar zijn geheim van gastvrijheid.

‘Jan-Willem laat iedereen zien wat gastvrijheid in ons ziekenhuis betekent’ waren de lovende woorden van bestuursvoorzitter Peter van Barneveld. Hoewel Jan-Willem als medewerker catering en audiovisuele ondersteuning niet direct zichtbaar is voor patiënten is hij wel belangrijk. ‘Hij is onze rots in de branding, de olie in de machine van het ziekenhuis’, aldus Van Barneveld.

In de schijnwerpers

‘Ik was ontzettend trots toen ik hoorde dat ik genomineerd was’, vertelt Jan-Willem. ‘Het was spannend om tijdens de Nieuwjaarsreceptie naar voren te komen en zelf in de schijnwerpers te staan. Normaal ben ik degene tips geeft als mensen een presentatie geven, nu kon ik ze zelf in praktijk brengen.

Jan-Willem was 14 toen hij stage ging lopen in het ziekenhuis en is nooit meer weggegaan. Hij werkte in de schoonmaakdienst, in het restaurant en begint in 2018 bij de servicedienst. Al jaren zorgt hij ervoor dat zaken in de vergaderzalen soepel verlopen. Zijn kennis van audiovisuele techniek is voor het ziekenhuis van onschatbare waarde.

Betrokken

Gastvrijheid kent voor Jan-Willem nauwelijks grenzen. Zijn telefoon staat dag en nacht aan, hij staat altijd voor de mensen klaar en vindt het eigenlijk best vreemd als een collega zegt: ‘Ik ga naar huis toe, mijn tijd zit erop.’ ‘Voor mij is dat onvoorstelbaar’, zegt hij. ‘Als ik klaar ben – na een bijeenkomst bijvoorbeeld – loop ik altijd nog even een rondje om te checken of alles in orde is.’

‘Mensen zeggen wel eens dat ik getrouwd ben het ziekenhuis. Dat is misschien wel zo. Pas na zestien jaar ging ik voor het eerst op vakantie en zelfs op Schiphol twijfelde ik nog. Van hogerhand had ik te horen gekregen dat ik mijn telefoon thuis moest laten. Dat is voor mij niet gemakkelijk. Ik ben heel betrokken. Als ik met één simpel telefoontje een probleem kan oplossen dan kan ik daar echt van genieten.’

Denken in oplossingen

Gastvrij zijn leer je niet, dat zit in je, denkt Jan-Willem. Hij merkte dat opnieuw tijdens een cursus ‘Gastvrijheid in het ziekenhuis’ afgelopen jaar. Jan-Willem: ‘Alles wat er werd gezegd, doe ik van nature. Toch vindt hij het goed dat er aandacht aan hospitality wordt besteed en bijvoorbeeld een ‘medewerker van het jaar verkiezing’ wordt gehouden. ‘Natuurlijk zijn er mensen die het flauwekul vinden, maar er zijn ook collega’s die erdoor worden gestimuleerd.’

Tips om zelf medewerker van het jaar te worden of in ieder geval de gastvrijheid naar een hoger niveau te brengen, heeft hij zeker. Altijd vriendelijk en beleefd blijven is een belangrijke tip. Net als écht luisteren en mensen aankijken als je met ze praat. ‘Kijk niet om je heen, maar laat zien dat je interesse hebt. Een derde tip is erop terugkomen als je iets toezegt. Probeer mee te denken, leer denken in oplossingen.’

Sfeer en omgeving

Daarnaast is gevoel voor sfeer en omgeving volgens Jan-Willem belangrijk. ‘Een directie benader ik anders dan de technische dienst en een kan koffie presenteer ik op een andere manier als ik zie dat mensen in een intensief gesprek zijn verwikkeld. Presentatie is ook belangrijk. Als de gelegenheid ernaar is, kleed ik me netjes.’

Jan-Willem vindt het vooral leuk om mensen te helpen. Een goed oog voor de problemen die mensen ondervinden helpt hem daarbij. ‘Officieel ben ik niet van de bewegwijzering, maar als ik iemand zie staan die niet weet waar hij of zij naartoe moet, dan vraag ik wel: ‘Kan ik u helpen?’