Gastvrij boek: De Confetti Company

08 februari 2019

Een feestenvelop gevuld met een contract én kleurrijke confetti. Daar kan elke collega in spé bij de Regardz Hospitality Group op rekenen. Het is onderdeel van de cultuur. In zijn nieuwste boek ‘De Confetti Company’ deelt CEO Luc van Bussel zijn visie op de kracht van cultuur in het bedrijfsleven. ‘Als digitaal alles sneller maakt, kan cultuur alles warmer maken.’

In De Confetti Company maakt Van Bussel een tocht langs zijn verleden. Hij vertelt openhartig over zijn traditionele opvoeding in de katholieke Vlaamse dorpjes Leut en Meeswijk. Over de familiecultuur in het gezin, zijn vader als bevlogen ondernemer en zijn moeder Germaine die als een maître d’hôtel haar kinderen tot in de kleinste details verwende. Van haar erfde Van Bussel zijn liefde voor hospitality: het oprecht meeleven met de gevoelswereld van de gast of klant. Blij worden van mensen blij maken.

Geborgenheid

Van Bussel koos voor het delen van zijn eigen jeugdherinneringen en zijn persoonlijke kijk op maatschappelijke ontwikkelingen (van het klimaat tot Trump) om duidelijk te maken hoe belangrijk en bepalend cultuur is. En waarom het verlangen naar geborgenheid, waarden, gewoonten, afspraken en rituelen een fenomeen is van alle tijden. Cultuur, ook wel warmte, is volgens Van Bussel het cement tussen de bouwstenen van de samenleving en organisaties.

Nieuwe missie

Bedrijven en organisaties staan volgens de hospitality-expert aan de vooravond van een ‘megabehoefte aan zingeving, aan cultuur en purpose’ en aan de vooravond van een nieuwe missie. Een missie die het individu centraal blijft stellen, maar de verbinding tussen individuen nieuw leven inblaast. Met als doel een cultuur te creëren waarin werknemers zich veilig en met overgave kunnen ontplooien.

Snelle digitalisering

De meeste zorgen maakt Van Bussel zich over de snelle digitalisering. ‘In de digitale wereld is tastbaar, menselijk samenleven niet meer zo vanzelfsprekend’, schrijft hij. ‘Ik roep weleens gekscherend dat de groeiende welvaart en de steeds grotere invloed van technologie op de samenleving een gezamenlijke tegenstander hebben: empathie, de kernkracht van iedere niet- digitale verbinding.’ Het creëren van bedrijfswarmte is dan ook de rode draad in zijn cultuurvisie over nieuw werkgeverschap in werkgeluk.

Technologie versus cultuur

‘Technologie heeft een vriendje nodig en wat mij betreft is dat cultuur’, schrijft Van Bussel. In zijn boek geeft hij een onthullend kijkje in het cultuurontwerp van Kindest Regardz: het cultuurprogramma dat ‘aardigheid’ als hoogste doel heeft omarmd. Daarnaast komen Van Bussels zeven kernwaarden (Bereikbaar, Binnenvoelbaar, Luistergevig, Oplosselijk, Verrasvast, Verwenzaam en Teruglustig) die leiden tot hartverwarmende hospitality in De Confetti Company aan bod.

Bedrijfsculturen

Naast een blik in de keuken van de Regardz Hospitality Group, kunnen lezers bijdragen lezen van redacteur Irene Venditti en Van Bussels jeugdvriend en cultuurspotter Paul Geraeds. Venditti deed onderzoek naar de rol die hospitality kan spelen bij het voorkomen, dan wel genezen van eenzaamheid en schreef een artikel over hoe een vitale levenswijze het dagelijks functioneren beïnvloedt. Geraeds geeft de lezer door middel van interviews een inkijk in de bedrijfscultuur van elf inspirerende organisaties: Jumbo, Airbnb, AFAS, citizenM, Gemeente Amsterdam, Hutten, Mise en Place, Missing Chapter Foundation, Swinkels Family Brewers en Tony’s Cocolonely.

New Call-to-action