Checklist voor een goede receptionist

02 juli 2013

Een onbeleefde receptionist is één van de grootste irritaties van bezoekers van een organisatie. Een top ontvangst kan het verschil maken voor jouw bedrijf. Waar herken je een goede receptionist aan?

Het lijkt zo makkelijk. Je zet iemand achter een balie en voilà: een receptionist. Niet dus. Lang niet iedereen is geknipt voor deze rol. Bekijk aan de hand van onderstaande checklist of jouw receptionist aan alle punten voldoet!

1. Vriendelijk

Een goede receptionist is altijd vriendelijk en is er voor alle gasten.

2. Beleefd

De houding en het gedrag van de receptionist sluiten aan bij de bedrijfscultuur van de organisatie.

3. Behulpzaam

Een goede receptionist is een helpende hand. De receptionist neemt bijvoorbeeld de spullen aan van iemand die met volle handen binnenkomt of biedt een paraplu aan bij slecht weer.

4. Betrokken

Een goede receptionist is oprecht geïnteresseerd in de bezoeker. Hij of zij toont bijvoorbeeld interesse na afloop van een sollicitatiegesprek en herkent iemand die voor een tweede keer op bezoek is.

5. Verzorgd

Een goede receptionist draagt passende kleding die aansluit bij de bedrijfscultuur, heeft verzorgde handen en draagt, wanneer het een vrouw is, subtiele make-up.

6. Daadkrachtig

Een receptionist durft beslissingen te nemen. Als een bezoeker bijvoorbeeld te lang moet wachten of als iemand zich niet netjes gedraagt, verzint de receptionist een passende oplossing en grijpt in.

Lees hier ook onze blog over hoe je gastvrijheid en veiligheid kunt combineren.


Gastvrij én veilig: lees er alles over in onze whitepaper "GastVeiligheid":

Download de whitepaper Sluiten